بیست بخر
فروشگاه

10 اشتباه مهم در تهیه قهوه باکیفیت!

اگر شما هم از مصرف کنندگان و طرفداران قهوه هستید، با دانستن چند نکته ساده نحوه تهیه قهوه ای باکیفیت را بیاموزید و با روش نگهداری و خرید بهترین قهوه آشنا شوید.

قهوه لذیذترین نوشیدنی گرم جهان

قهوه و چای دو نوشیدنی بسیار لذیذ و محبوب بین تمام افراد جهان هست اما در این بین قهوه به دلیل دارا بودن کافئین و خاصیت آن مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است؛ طبق تحقیقات به عمل آمده میزان افزایش استفاده از قهوه در تمام جهان سالانه حدود 10% افزایش پیدا می‌کند که این خود نشان از بالاتر رفتن محبوبیت این نوشیدنی است. قبل از اینکه به دنبال آموزش درست کردن کافی باشیم باید در هنگام خرید به این نکات توجه داشته باشیم که دانه های خوب نباید بوی کهنه، نم و سوختگی داشته باشد؛ زیرا دانه های خوب باید بدون هیچ‌گونه بوی ناآشنا و خاصی باشد.

قهوه باکیفیت

درست کردن قهوه نکات کلیدی و خاصی دارد که اگر به خوبی رعایت نشود شما هیچ‌گاه طعم واقعی آن را نخواهید چشید و لذت نوشیدن یک کافی لذیذ را از دست خواهید داد. در این مقاله از بلاگ فروشگاه اینترنتی 20 بخر به چندین اشتباه رایج در تهیه و درست کردن قهوه خواهیم پرداخت که بامطالعه آن و انجام ندادن این اشتباهات شما می‌توانید دستورالعمل جادویی و صحیح درست کردن کافی را پی ببرید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 


  • دانه های ارزان یا باکیفیت؟

از قدیم گفته اند هر گرانی بی دلیل نیست البته عکس این موضوع نیز وجود دارد اما در خرید قهوه طبق تجربه ما، قهوهای ارزانی که در بازار ایران وجود دارند کیفیت مناسبی  ندارند و بهتر است همیشه از مکان ها و برندهایی که کیفیت بسیار خوبی را برخوردارند خرید کنید که مطمئاً قیمت بسیار بالاتری را در مقایسه با دیگر برند ها دارند.

فروشنده باید اطلاعات بسیار خوبی در زمینه کاری خود داشته باشد ، پس از آنها بخواهید که در انتخاب به شما کمک کنند.

قهوه ارزان یا با کیفیت ؟


  • دانه های سالم یا آسیاب شده؟

در کلیه فروشگاه ها دانه های آسیاب شده نیز به فروش میرسد که توصیه میکنیم اصلاً از این نوع قهوه استفاده نکنید به دو دلیل : یک – تمام فروشندگان دوست دارند تمام محصولات خود را بفروشند و اگر بار بد و یا کهنه شده داشته باشند با آسیاب کردن آنها قدرت تشخیص شما نسبت به بد یا خوب بودن را پائین خواهند آورد و دلیل دوم تمایل خود مردم نسبت به خرید قهوه آسیاب شده است زیرا معتقند با خرید دانه های قهوه و درست کردن آن زمان خود را هدر میدهند که بسیار اشتباه است .

پس بهترین کار این است که خودتان نخست دانه ها را بخرید و با توجه به نوع کافی که میخواهید درست کنید آنها را آسیاب کنید .

هنگام آسیاب کردن دانه ها به این نکته توجه داشته باشید که 5 درجه آسیاب وجود دارد: ریز ، متوسظ و درشت که برای اسپرسو و پودر قهوه ترک می باشد . با توجه به نوع قهوه جوشی که دارید دانه ها را درون قهوه ساب خرد کنید و بسابید و کافی مناسب و با کیفیت را خودتان تهیه کنید.

آسیاب دانه قهوه


  • ناآشنایی با نژاد دانه های قهوه

کلاً دانه ها به 3 گونه:  Robusta ( روبوستا )  arabica ( عربیکا ) و liberica ( لیبریکا ) تقسیم میشوند که دو مدل اصلی یعنی عربیکا و روبوستا در بازار بیشتر کشور های جهان موجود است اما لیبریکا به دلیل کمیاب بودن کمی سخت پیدا میشود ( البته کیفیت بسیار بالایی نیز ندارد )

بازدیدکننده قبلی پس از مطالعه این مطلب ، مقالات زیر را نیز مشاهده کرده است

کافی عربیکا دارای بو و طعم بسیار خوبی میباشد اما در مقابل ربوستا اصلاً بو و طعم خوبی ندارد ولی دارای کافئئین بسیار بالایی میباشد . به همین دلیل همیشه از ترکیب این دو استفاده میشود .

دانه های عربیکا همانند لوبیا یک شکل بیضی دارند اما دانه های روبوستا کمی گرد و کوچک هستند . پس همیشه سعی کنید از دانه های عربیکا بیشتر استفاده کنید تا کافی شما بو و طعم لذیذی داشته باشد .

نژاد دانه های قهوه


  • هوا دشمن شماره یک دانه های قهوه

شرایط نگهداری دانه های قهوه باید بسیار ایده آل باشد ، دانه ها سه دشمن اصلی دارند و آن هم هوا ، گرما و نور میباشد . سعی کنید دانه ها را در ظرف های فلزی درب دار و در جایی خنک نگاه دارید تا طعم خود را از دست ندهند .

همچنین توجه داشته باشید که ظرفی که از آن استفاده میکنید رنگ زده نباشد و استیل خالص باشد . البته میتوانید از ظروف سرامیکی نیز استفاده کنید که جایگزین بسیار خوبی برای ظروف آهنی میباشد .

نگهداری قهوه


  • انتخاب فنجان های مناسب

قبل از انتخاب فنجان توجه داشته باشید که مقدار آبی که برای درست کردن کافی استفاده می کنید بسیار مهم است و بهتر است که حتماً برای هر قاشق قهوه فقط یک لیوان آب استفاده کنید. استفاده از آب زیاد در درست کردن کافی میتواند طعم آن را از بین ببرد.

پس از اینکه کافی را درست کردید فنجانی که قرار است کافی را درون آن بریزید کمی گرم کنید این کار به بهتر شدن طعم قهوه کمک زیادی میکند . همچنین فنجان های قهوه خوری بهتر است از جنس سرامیک و یا چینی ضخیم باشد تا گرما و طعم قهوه را برای مدت بیشتری مرغوب نگاه دارد.

فنجان


  • دانه ها را در یخچال نگه ندارید!

فضای یخچال به دلیل نگه داری از انواع مواد غذایی دارای بوهای بسیار زیادی میباشد و از طرفی هم دانه های قهوه خاصیت جذب کردن بو را دارند . پس سعی کنید هیچگاه دانه های قهوه را در یخچال نگه داری نکنید تا بوی خوب آن از بین نرود .

دانه های کافی


  • قهوه سرد یا گرم؟

زمانی که قهوه سرد شود طعم تلخی میگیرد و مزه و بوی آن تغییر پیدا میکند . پس بهتر است قهوه را بعد از درست کردن گرم میل کنید تا مزه و بوی مطبوع آن از بین نرود .

کافی سرد یا قهوه گرم


  • ترکیب قهوه با شیر خوب است؟

ترکیب قهوه با شیر نخست در فرانسه شکل گرفت و به دلیل طعم بسیار خوبی که پیدا میکند در تمام جهان فراگیر شد. همچنین استفاده از شیر در کنار کافی میتواند درصد مبتلا شدن به سرطان مری را بسیار کاهش دهد.

قهوه همانند شیر یک منبع عالی آنتی اکسیدان میباشد که خود نشان دهنده این است که برای سلامت انسان ها بسیار مفید است. اما در ترکیب این دو باید حساسیت خاصی را به خرج داد زیرا امکان دارد مقدار زیاد شیر طعم قهوه را خراب کند و شما از آن لذت نبرید.

شیر قهوه


  • تاریخ انقضاء دانه های قهوه

همانطور که در بخش خرید صحبت کردیم دانه های قهوه باید تازه باشند و از خرید دانه های کهنه پرهیز کنید . متخصصان و قهوه خور های به نام عقیده دارند که دانه ها پس از بو دادن تنها سه هفته دارای طعم و بوی لذیذی هستند و بعد از این زمان دیگر آن قهوه ها کیفیتی ندارند .

پس همیشه در خرید سعی کنید مقداری را که برای مصرف 2 تا 3 هفته نیاز دارید تهیه کنید تا همیشه قهوه با کیفیت داشته باشید .

تاریخ انقضاء


  • قهوه ساز خود را تمیز کنید

دستگاه قهوه ساز نیز مانند تمام لوازم خانگی نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارد . سعی کنید همیشه بعد از هر بار و یا در آخر روز دستگاه قهوه ساز را تمیز کنید تا باکتری های موجود در دستگاه باعث بی کیفیت کردن قهوه شما نشوند .

دستگاه قهوه ساز و اسپرسو


جمع بندی

در این مقاله به خوبی به اشتباهاتی که باعث می شود ما یک قهوه با کیفیت و لذیذ را نداشته باشیم اشاره کردیم و همچنین متوجه شدیم که در آسیاب دانه های قهوه و دستگاه های قهوه ساز چه مسائلی بسیار مهم است . پس با در نظر گرفتن این نکات شما میتوانید یک نوشیدنی لذیذ را میل کنید . در صورتی که نیاز به خرید دستگاه های قهوه ساز و اسپرسو ساز دارید میتوانید به فروشگاه اینترنتی 20بخر مراجعه کنید .
منابع : homegroundsroastycoffee
عضویت در خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از تخفیف های هفتگی و ماهیانه فروشگاه با خبر شوید !
شاید این مقالات برایتان مفید باشد
6 نظرات
  1. اکبر نیازی می گوید

    با خوندان این مقاله خیلی از نکات در مورد قهوه که قبلا نمی دانستم را متوجه شدم جالب بود

  2. محمد می گوید

    با خوندان این مقاله خیلی از نکات در مورد قهوه که قبلا نمی دانستم را متوجه شدم جالب بود

  3. نسترن محبی می گوید

    دیگه کم کم نمیشه قهوه خورد. من که استعدادم تو درست کردن قهوه صفره

  4. صدف قدسی می گوید

    قهوه خوب از کجا بخریم؟ آسیاب کوچیک های بوش که برای قهوه هست رو پیشنهاد می کنید؟

  5. مهرنوش می گوید

    راجع به نوع قهوه هم ممنون میشم مقاله بزارین

  6. مریم السادات مهرزان می گوید

    میشه بازم متن درباره قهوه بزارین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.